Kriterijumi za dodelu ugovora o javnoj nabavci

КритеријумZakonom o javnim nabavkama ( „Sl. Glasnik RS“, br. 124/12, 14/15 i 68/15) propisuje da je kriterijum merilo koje se koristi za vrednovanje, upoređivanje i ocenjivanje ponuda. Kriterijumi za dodelu ugovora su ekonomski najpovolјnija ponuda i najniža ponuđena cena. Naručioci su u obavezi da u konkursnoj dokumentaciji navedu, opišu i vrednuju kriterijume i sve elemente kriterijuma koje nameravaju da primeni a posebno metodologiju dodele pondera. Svakom elementu kriterijuma, odnosno podkriterijumu, naručilac u konkursnoj dokumentaciji određuje relativni značaj (ponder), tako da zbir pondera iznosi 100.
Elementi kriterijuma moraju da budu opisani i vrednovani, moraju stajati u logičkoj vezi sa predmetom javne nabavke, moraju biti u vezi sa izvršenjem predmeta javne nabavke, ne smeju biti diskriminatorski. U praksi se pokazalo da su elementi kriterijuma nisu unapred određeni, objektivni, srazmerni i nediskriminatorski. Najčešće subjektivna ocena pojedinih elemenata kriterijuma, na primer: „kvaliteta“, dovodi do narušavanja jednakosti ponuđača i podležu ličnom, subjektivnom utisku članova komisije. Svrhom određivanja elemenata kriterijuma naručioci dokazuju vezu sa predmetom javne nabavke. Na primer troškovi životnog ciklusa mogu biti značajni prilikom nabavke štampača, ali se ne mogu dovesti u logičku vezu sa nabavkom hrane. U postupku odabira elemenata kriterijuma naručilac je dužan da izabere element kriterijuma koji će da pomogne kvalitetnijem izboru između više ponuđača koji mogu da ispune ugovorne obaveze i kvalitetno izvrše budući ugovor. Kao element kriterijuma ne može koristiti one elemente koji se odnose na realizaciju nekih drugih ranije, zaklјučenih ugovora. ( na primer: vrednost ranije zaklјučenih ugovora), već kriterijume koji su u vezi sa izvršenjem konkretnog ugovora o javnoj nabavci. Za naručioca je bez značaja to što je ponuđač ranije izvršio ugovore u sličnom predmetu javne nabavke ako sada nije u mogućnosti da predmetnu javnu nabavku realizuje u skladu sa ugovornim obavezama.
Protivno je zakonu određivanje elemenata kriterijuma ili dodelјivanje broja pondera koji isklјučuju određeni broj potencijalnih ponuđača, a bez ikakvog uticaja na dobijanje kvalitetnije ponude. Određivanje roka isporuke kancelarijskog materijala kao elementa kriterijuma i određivanje minimalnog i maksimalnog roka isporuke u satima, a po prirodi predmetna javna nabavka nije hitna i postiže se svrha ugovora i isporukom dobara za dva ili viša dana.
Propisivanje kao elementa kriterijuma udalјenost prostorije ponuđača koji će pružiti zdravstvene usluge pregleda radnika u odnosu na sedište naručioca, smatra se opravdanim i utiče na troškovnu ekonomičnost. Ako se naručilac nalazi u jednom gradu u Srbiji, a zdravstvene usluge pregleda radnika pruža ponuđač iz drugog grada, tako da radnik mora da izgubi ceo radni dan, ne obezbeđuje troškovnu ekonomičnost.
Određivanje roka plaćanja kao elementa kriterijuma u retkim slučajevima se smatra opravdanim iz razloga što je rok plaćanja uređen Zakonom o rokovima izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama.
Opravdanost primene elementa kriterijuma u jednom postupku ne znači da isti element kriterijuma bude primenjeni i u ostalim postupcima.
Obavezni i dodtni uslovi za učešće iz člana 75. i 76. Zakona o javnim nabavkama ne mogu biti određeni kao element kriterijuma, jer nisu dozvolјeni Zakonom i ne bi bili u direktnoj vezi sa realizacijom budućeg konkretnog ugovora o javnoj nabavci.
Kriterijumi za ocenjivanje ponuda i elementi kriterijuma uređeni su članom 85. Zakona o javnim nabavkama. Pored 17 navedenih elemenata kriterijuma, naručioci imaju mogućnost da odrede i druge elemente kriterijuma. U praksi se mogu podeliti na tehničke elemente kao što su kvalitet, tehničke i tehnološke prednosti, estetske i funkcionalne karakteristike, ekološke prednosti, energetska efikasnost i ekonomsko komercijalne elemente kriterijuma kao što su cena, rok isporuke /izvršenja/izvođenja, garantni rok i dr.
U poslednje tri godine prema zvaničnim statističkim podacima Uprave za javne nabavke sve je veća zastuplјenost kriterijuma najniže ponuđene cene. Uzimanje cene za jedini kriterijum prilikom ocenjivanje ponuda često dovodi do toga da se ne nabavlјaju dobra, usluge ili radovi odgovarajućeg kvaliteta imajući u vidu svrhu, namenu i vrednost nabavke. Najeftinija ponuda tokom korišćenja predmeta nabavke na kraju bude znatno skuplјa, kada se uzmu u obzir troškovi održavanja, potrošni materijal, rezervni delovi i dr. Svaki element kriterijuma mora biti opisan na način da omogućava objektivnu ocenu ponuda. U praksi se kao element kriterijuma, pored cene najčešće pojavlјuje rok isporuke/ izvođenja radova/ izvršenja usluge. U takvim slučajevima rok ima veliki značaj za konkretnu javnu nabavku. Naručilac je dužan da propiše minimalno i maksimalno prihvatlјiv rok, kako bi sprečio ponuđače da u svojim ponudama ponude nerealno duge rokove i da dobiju najveći broj pondera, a da to za naručioca nije prihvatlјivo zbog hitnosti realizacije javne nabavke. Kao element kriterijuma rok je zastuplјen u postupcima javne nabavke izvođenje radova, naročito ako od realizacije te javne nabavke u što kraćem roku zavise i druge životne okolnosti.
Naručilac je dužan da u konkursnoj dokumentaciji propiše i rezervne elemente kriterijuma, odnosno kako će postupiti u situaciji kada postoje dve ili više ponuda koje su u pogledu broja pondera identične. Dakle, naručilac je dužan da predvidi barem jedan rezervni element kriterijuma ili više ( kraći rok isporuke, duži garantni rok i dr) i da mu poslednji izbor bude odabir ponude putem „ žreba“. I tom slučaju naručilac mora da omogući transparentnost i objektivnu proveru.
Dodela ugovora, kao i elementi moraju biti objektivni i u skladu sa načelom jednakosti ponuđača. Određivanja rezervnog kriterijuma „ko prvi preda ponudu“ ili „ ko je sa teritorije opštine naručioca“, suprotno je odredbama ZJN i naručioci ne treba da ih primenjuju.
Pri ocenjivanju ponuda naručilac je dužan da primenjuje samo onaj kriterijum i elemente kriterijuma koji su sadržani u konkursnoj dokumentaciji. U odluci o dodeli ugovora dužan je da navede metodologiju dodele pondera za svaki element kriterijuma. Izbor između dostavlјenih ponuda naručilac sprovodi tako što ih rangira na osnovu pondera određenih za element kriterijuma.
Jasni i precizno propisani kriterijumi i elementi kriterijuma i metodologija dodele pondera u konkursnoj dokumentaciji, objektivno proverlјivi su preduslov za sprovođenje zakonitog postupka i odabir ponuđača koji će javnu nabavku realizovati kvalitetno i u skladu sa ugovornim obavezama.

...